Breeder's calendar


Od narození po odběr 

První týden

První den po porodu

  Štěnátko se musí co nejdříve napít mleziva, mělo by být zváženo, drženo v teple, čistotě a suchu přímo u matky, aby se u ní vytvořilo správné mateřské chování. Štěňátko ještě nemá plně vyvinutou nervovou soustavu, má však silně vyvinuté instinkty, není li schopno se samo přisát a sát, je to špatně, chybí mu sací reflex.

  Fenka by měla dostat kalcium (kvůli riziku poporodní eklampsie - odvápnění) a to pak v rozumném množství i v průběhu celého kojení. Také by měla dostat lehčí jídlo a mít k dispozici dostatek tekutin. Je li ve vrhu více štěňátek (3 a více), tak si fenka netvoří vztah k jednotlivcům, ale k celému vrhu, proto si nevšimne, když nějaké štěňátko přibyde, nebo ubyde.

Po porodu potřebují štěňátka i s maminkou odpočinek.

Den druhý

  Štěňátka mohou mírně klesnout na váze. První dva týdny procházejí vegetativní fázi, tzn. střídavě spí, pijí a vyprazdňují se. Naříkají li, tak mohou být hladová, prochladlá, nebo se potřebují vyprázdnit- chovatel může v tomto případě pomoci jemným masírováním bříška.

Den třetí

  Odpadává pupeční pahýl, není li místo zarudlé, není nutné tomu věnovat zvláštní pozornost.

Čtvrtý až sedmý den

(Grace 10.- 13. 04. 2024)

  Nenastávají žádné výrazné změny. Maminka se stále čistí - přibližně do tří týdnů od porodu (výtok by měl být červenohnědé barvy a neměl by zapáchat). Štěňátka přibývají na váze a vyprazdňují se pomocí matky.

Druhý týden

Den osmý

  Váha štěňátek by měla být dvojnásobná.

Den devátý

  Maminka kojí každé dvě hodiny, občas opustí štěňátka, aby se protáhla, nenechává je však zatím dlouho samotná.

Den desátý

   Některá štěňátka již mohou začít otevírat oči. Také se mohou pokusit o první nekoordinované pokusy o chůzi.

Den jedenáctý

  Objevují se první hlasové projevy. 

Den dvanáctý

  Postupně se otevírají oči dalším štěňátkům, zrak stále není kompletně dotvořený- vidí světlo a stíny.

Den třináctý

  Stále se vyvíjí zrak a sluch, nekoordinované pohyby se postupně mění v chůzi, štěňátka mají již plně vyvinutou termoregulaci a často se hlasově projevují. 

  Maminka kojí každé 2-3 hodiny, v noci se interval prodlužuje na 4-5 hodin. Pomalu se  začíná od štěňátek vzdalovat, aby si odpočala.

Den čtrnáctý

 Dochází k prvním pokusům o hraní a poznávání se navzájem.

  Ideální doba na první odčervení a střihání drápků. Maminka se odčervuje společně se štěňaty. Má li fenka dostatek mléka a štěňátka přibývají na váze, není třeba je dokrmovat, pokud tomu tak není, může chovatel přikrmovat sušeným mateřským mlékem pro psy.

Třetí týden

Den patnáctý

  Štěňátka okusováním a olizováním poznávají své okolí, objevují se také první projevy radosti a vrtění ocáskem. Přesto většinu dne štěňátka stále prospí. Mohou začít chodit krátké a klidné návštěvy. 

Den šestnáctý

  Rozvíjí se čich a pohybová aktivita.

Den sedmnáctý

  Štěnátka mění srst. Začínají vnímat své sourozence. Stále se rozvíjí čich, schopnost her, komunikace mezi sourozenci je sice krátká, ale intenzivní. Většinu dne stále prospí.  

Den osmnáctý

  Rozvoj čichu, her a sociálního chování mezi sourozenci. Začíná se rozvíjet i sluch.

Den devatenáctý

  U štěňat se otevírají zvukovody a intenzivně rozvíjí sluch. Nyní si musí chovatel dávat pozor na silné a stresující zvukové podněty. Každý nový nadměrně silný a nepříjemný zvuk může být pro štěně šokující.

Den dvacátý

  Štěňata již mají plně vyvinutý zrak a čich (sluch se stále vyvíjí).

Jsou schopny na krátký čas vnímat a seznamovat se s obrazy a pachy širšího okolí pelechu, vnějšího prostředí, trávou, vodou atd..
Stále třeba dávat pozor na silné zvukové podněty. Štěňata se navzájem okusují, objevuje se u nich první projev loveckého pudu - úchop a zatřepání kořistí.
Jejich čas aktivity vůči spánku se prodlužuje. 

Den jednadvacátý

  Zrak všech štěňat ve vrhu již musí být plně vyvinut! I na zvukové podněty reagují všechna štěňátka pohybem uší nebo přikrčením.

 I zvědavost je v těchto a příštích dnech plně vyvinuta a my již můžeme ve vrhu u jednotlivých štěňat sledovat rozdíly v její intenzitě (pracovní předpoklady).
V tento den jsou již štěňata schopny samy opustit pelech a při nebezpečí se do něj rychle vrátit.
Nyní nastupuje role otce a ostatních členů smečky.
Štěňátka jsou velmi učenlivá a čistotná. V tomto věku se po probuzení jdou vymočit již mimo pelech! 

Čtvrtý týden

Den dvaadvacátý

  Chovatel začíná přikrmovat (sušené psí mléko, piškoty, máčené granule,...) Nastává ideální období na návštěvy.

Den třiadvacátý

  Štěňátka sice již mají prořezané všechny řezáky a špičáky, nejsou však ještě schopny kousat potravu. Strava tedy musí být kašovitá.

Den čtyřiadvacátý

  Štěňata se učí úžasnou rychlostí a procházejí prudkým  rozvojem. Projevují se u nich téměř všechny způsoby chování dospělého psa - Okusování, nahánění, šťouchání, vrčení, cenění zubů, honění i bojové hry, nošení předmětů, zatřepáním kořistí atd..

  Při vzájemných hrách se učí regulovat sílu kousání a reagovat na bolestivou odezvu sourozenců a okolí.
  V tomto období potřebují spoustu podnětů nejrůznějšího druhu a manipulaci a hry s člověkem, dětmi. 

Pětadvacátý až sedmadvacátý den

  Období mezi 3. a 7. týdnem, kdy se u štěňat navždy vryjí do paměti určité obrazy a vzorce chování.

 Vše co se v tomto období zanedbá, bude mít nevratné následky.
Štěňata, které v tomto období budou mít málo kontaktu s lidmi, dětmi a psy, budou navždy plachá a bojácná. Četné a časté návštěvy našich známých, jejich dětí a zájemců o štěňátka jsou proto pro správný rozvoj vrhu a jejich socializaci velkým přínosem! 

Den osmadvacátý

  Čas na druhé odčervení štěňat i maminky.

Pátý týden

Den devětadvacátý a třicátý

  Štěňátka již mají vyměněnou srst a jsou schopna přijímat i pevnou stravu. Pohyb je stále koordinovanější, štěňátka již velice dobře ovládají mimiku.

Jednatřicátý až pětatřicátý den

  Štěňátka se učí hrou na dominanci a hierarchii, do níž se občas zapojuje i maminka a ostatní členové smečky. Toto období je obzvláště důležité pro vývoj emočně stabilní povahy a citové harmonie psa. Předčasným odebráním štěněte od matky a sourozenců (před jeho sedmým týdnem věku) může mít za následek sociální a emotivní schodek v chování dospělého psa.

Šestý týden

Šestatřicátý den

  Začátkem 6. týdne začíná začíná období rané socializace.
Jednou z výrazných změn v chování štěňat je, že štěňata už z dálky reagují na přítomnost člověka a ostatních psů i zvířat. Stále platí (a v následujících dnech dvojnásob) že všechno co chovatel v tomto období zanedbá, bude mít pro štěňata v dospělosti nezvratné následky.
  Aby se štěňátka proměnila v dospělé a sociálně vyrovnané psy, schopné komunikovat a navazovat kontakty, potřebují častý kontakt s lidmi, dětmi, psy, případně i jinými domácími zvířaty.

Sedmatřicátý den

  Čas na čipování a první očkování.

Den osmatřicátý až čtyřicátý

  Stále probíhá období rané socializace, nutný je častý kontakt a komunikace s lidmi, dětmi, psy, případně i jinými domácími zvířaty.

Jednačtyřicátý den

  Třetí odčervení štěňátek i maminky.

Dvaačtyřicátý den

  Štěňátka začínají být opatrnější, stále jsou však velice zvědavá a vše zkoumají.

Sedmý týden

Třiačtyřicátý den

  V této době matka intenzivně vychovává svá štěňata. Ve hře na "disciplínu" je po jednom učí, jak se chovat k hierarchicky výše postaveným jedincům (psem i lidem) a kde jsou hranice tolerance k jejich štěněcí drzosti.
Matka po jednom vyzývá štěňata ke hře a rázně ji ukončuje pokaždé, když štěně překročí hranici a učí ho tím kázni. Někdy i přitvrdí, což může vypadat děsivě. Štěně se naučí i preventivně žalostně plakat, ale není to žádná drama!
Jsou to pouze skvělé herecké výkony všech zúčastněných.
 Pokud má chovatel ve smečce i další dospělé psy, tak i ti svým chováním (ignorancí, vrčením) výraznou měrou ovlivňují výchovu štěňat.

  Takto do života připravené štěně má větší předpoklady být sociálně zralé a v dospělosti nekonfliktní.  

Den čtyřiačtyřicátý až osmačtyřicátý

  Rozvíjí se sociální a hygienické návyky.

Devětačtyřicátý den

  Ideální termín pro testování štěňat:

Puppy Aptitude Test (Volhardov osobnostní test) poskytuje obecný obraz osobnosti každého štěněte ve vrhu, jeho pracovní předpoklady a ochotu spolupracovat s člověkem. Význam testů je v pochopení chování štěněte, které je třeba sledovat, měnit, nebo naopak podporovat. Výsledky těchto testů nám pomáhají vybrat štěně pro daný účel a prostředí, čímž se minimalizuje riziko nesprávného vývoje a formování osobnosti štěněte.

Osmý týden

Den padesátý

 Štěňátka mohou již odcházet do nových domovů.

 Pokud se matka věnuje štěňatům, je s ohledem na výchovu v psí smečce vhodné několik dní počkat. Pokud je fena dobrou matkou a je ochotna vrh vychovávat i během následujících dnů, předáme nové rodině již částečně vychované štěně, což je pro nové majitele největší devizou, kterou mohl od chovatele dostat.
 Avšak pokud matka již nejeví zájem o výchovu štěňat a vrh je početný, je lepší, když se dostává štěňatům v následující dny již individuální výchovy a hygienickým návykům v novém domově. 

Den jednapadesátý až šestapadesátý

  Štěňátka jsou velmi vnímavá na výchovu a mají již základní hygienické návyky, které je nutno nadále rozvíjet a podporovat. Všechna se postupně vydávají do nových domovů.